Sähköautojen omistaminen ja käyttäminen on edullisempaa

Sähköajoneuvo

Tutkimuksen mukaan bensiini- ja dieselkäyttöiset ajoneuvot maksavat enemmän neljän vuoden käytön aikana Isossa-Britanniassa ja neljässä muussa Euroopan maassa. Uudessa tutkimuksessa analysoitiin sähköautojen omistamisen ja käyttämisen kustannuksia bensiini- ja dieselmoottorilla varustettuihin autoihin verrattuna viidessä eurooppalaisessa maassa. Tutkimuksessa havaittiin, että sähköautot ovat jo tällä hetkellä edullisempi vaihtoehto näissä maissa.

Tutkimuksessa tutkittiin Euroopan eniten myydyn auton, Volkswagen Golfin, kustannuksia ostohinnan, polttoaineen ja verojen kannalta auton sähkö-, hybridi-, bensiini- ja dieselkäyttöisten versioiden osalta. Neljän vuoden aikana täysin sähköinen versio oli edullisin kaikissa tutkimusmaissa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Norjassa. Edullisuus muodostui yhdistelmästä edullisempia veroja, polttoainekustannuksia ja ostohinnasta saatuja hyvityksiä.

Verohelpotukset suuressa roolissa

Puhtaan liikenteen kansainvälisen neuvoston (ICCT) tutkijoiden mukaan raportti osoittaa, että verohelpotukset ovat avainasemassa sähköisten ajoneuvojen yleistymisen sekä ilmastonmuutoksen ja ilman saastumisen ehkäisemisen kannalta. Liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat suuressa roolissa ilmaston lämpenemisessä, mutta ne ovat olleet viime vuosien aikana kasvussa Euroopan unionin alueella. Ajoneuvot ovat myös merkittävä lähde ilmansaasteille, jotka aiheuttavat noin 500 000 kuolemaa EU:n alueella vuosittain.

Sähköautot tarjoavat suurimman säästön dieseliin verrattuna Norjassa (27 prosenttia), koska akuilla toimiviin autoihin ei kohdistu raskasta rekisteröintiveroa. ICCT:n analyysiä päivitettiin sen jälkeen, kun Ison-Britannian myöntämiä etuja sähköautojen ostamiseen leikattiin hiljattain, minkä jälkeen isobritannialaiset autoilijat saavat pienimmän säästön, viisi prosenttia. Saksassa, Ranskassa ja Alankomaissa säästö vaihteli 11 prosentista 15 prosenttiin.

Sähköauton lataus
Sähköauton lataus

ICCT-neuvoston Sandra Wappelhorst sanoo, että useimmat matkat ovat sähköauton toimintasäteen ulottuvissa ja akuilla toimivat sähköautot osoittautuvat kaikkein kustannustehokkaimmiksi neljän vuoden aikana. Mutta Wappelhorst muistuttaa, että esimerkiksi maaseudulla toimivan lääkärin, joka joutuu vastaamaan hätäpuheluihin milloin tahansa ja missä tahansa, täytyy arvioida akuilla toimivan sähköauton valintaa eri tavalla kuin Lontoossa asuvan kirurgin.

Hinnat tippuvat akkujen hinnan myötä

Wappelhorstin mukaan taloudellisia houkuttimia sähköautojen ostamiseksi ei enää tarvita, kun ostohinnat putoavat fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen tasolle, mikä tapahtuu luultavasti vuosien 2025 ja 2030 välillä. Hän sanoo tämän tapahtuvan, koska akkujen hinnat tippuvat, mikä tarkoittaa, että myös varsinaisten ajoneuvojen hinnat tulevat tippumaan.

Sandra Wappelhorst kertoo, että hinta ei ole ainoa tekijä. Vaikka sähköautojen omistajat voivat hyötyä myös edullisemmista parkkeeraus- ja tietullimaksuista, heidän täytyy voida luottaa siihen, että tarjolla on riittävästi latauspisteitä. Hänen mukaansa tarvitaan myös asianmukaista lainsäädäntöä ajamaan autonvalmistajia kohti vähäpäästöisiä ajoneuvoja.

Analyysi osoitti, että pistokehybridiautot olivat usein kaikkein kalleimpia käyttää neljän vuoden ajan, mikä johtuu osittain korkeammasta harkintahinnasta, koska autoissa on käytännössä kaksi moottoria. Leedsin yliopiston James Tates ja hänen kollegansa julkaisivat joulukuussa 2017 tutkimuksen, jossa tarkasteltiin autoilun kustannuksia Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Tutkimus keskittyi hinnan alenemiseen ja polttoaineen kustannuksiin. Myös tässä tutkimuksessa sähköautot todettiin edullisimmiksi, sähkö on huomattavasti edullisempaa kuin bensiini tai diesel.

Taten mukaan Ison-Britannian hallinto voisi tehdä enemmän sähköautojen myynnin kasvattamiseksi. Hänen näkemyksensä on, että Ison-Britannian tulisi tehdä paljon suurempia toimenpiteitä ohjatakseen markkinoita eroon eniten saastuttavista ja epätaloudellisista autoista, kuten urheilu- ja katumaastureista, joiden myynti on jatkuvasti kasvussa. Hän sanoo, että nämä suuret ja raskaat ajoneuvot rasittavat ihmisiä ja ilmastoa tarpeettomalla hiilidioksidi- ja ilmansaastemäärällä. Polttoaineen kulutukseen perustuva verotus Alankomaiden ja Norjan mallin mukaisesti tulisi Taten mielestä ottaa käyttöön nopeasti myös Isossa-Britanniassa. Britannian verotus nousee päästöjen mukaisesti yritysten ajoneuvoissa, mutta ei yksityisomisteisissa autoissa.

Erilaisia latureita

Sähköauton lataaminen on tärkeä osa sähköauton omistajuutta. Sen suhteen on pohdittava teholuokituksia, liitintyyppiä, kaapeloinnin vaatimuksia ja ajoneuvon määrittelyjä. Sähköautojen lataukseen on kolme päätyyppiä, pikalataus, nopea ja hidas lataus. Nämä edustavat teholähteitä ja sitä kautta latausnopeuksia, jotka sähköauton lataamiseen ovat käytettävissä. Tehoa mitataan näissä latausjärjestelmissä kilowateilla. Pikalaturit lataavat vaihtovirtalatureilla 43 kW teholla ja useimmilla tasavirtayksiköillä vähintään 50 kW teholla. Nämä laturit lataavat suurimman osan sähköautoista 80 % lataukseen noin 30—60 minuutissa akun kapasiteetista riippuen.

Nopeat laturit antavat virtaa 7 kilowatista 22 kilowattiin, jolla sähköauto ladataan kokonaan tyypillisesti 3—4 tunnissa. Hitaita, alle 3 kW yksiköitä on parasta käyttää yön yli tapahtuvaan lataukseen. Tyypillisesti täysin sähköllä toimivan auton lataus hitaalla laturilla kestää kuudesta kahteentoista tuntiin ja pistokehybridiauton akun lataus kahdesta neljään tuntiin.

Kotona lataaminen on usein kätevin ja kustannustehokkain tapa ladata sähköautoa. Monissa maissa myönnetään apurahaa latauspisteiden asentamiseen kotiin ja monet yhtiöt tarjoavat valmiiksi asennettuja latauspisteitä kiinteään hintaan. Useimmat kotilaturit ovat joko 3 kW tai 7 kW luokituksen yksiköitä. Tehokkaampi seinään asennettava yksikkö maksaa yleensä enemmän kuin hitaampi 3 kW yksikkö, mutta se myös puolittaa latausajan sähköauton täyteen lataamiseksi.

Julkisia latauspisteitä on muun muassa ostoskeskuksissa ja parkkipaikoilla. Lataus näissä tapahtuu samoin kuin kotona, ja autoon saa ladattua tunnissa noin 50—100 km ajoaikaa. Jos autoni akku on vähissä liikkuessani kaupungilla, ajan sen lähimmän latauspistokkeen luo ja menen kahvilaan kuluttamaan aikaa kannettavan tietokoneen kanssa. Tunti kuluu helposti vaikkapa selaamalla uutisia Ampparit-sivustolla tai Iltalehdessä, pelaamalla shakkia chess.com tai muita pelejä pokerstarscasino.eu tai vaikkapa osallistumalla mielenkiintoisiin keskusteluihin Twitterissä.

Markkinaosuus kasvussa

Vuonna 2018 uusien sähköautojen myynti Isossa-Britanniassa nousi 21 %, minkä ansiosta ne saavuttivat 6 % markkinaosuuden. Vastaavasti dieselautojen myynti tippui 30 %, vaikkakin niiden markkinaosuus oli yhä 32 %. Taten mukaan autonvalmistajien, jotka yhä palautuvat dieselpäästöskandaalista, on ollut hankalaa pysyä mukana. Valmistajat kasvattavat tuotantoa ja kehittävät uusia malleja, mutta eivät ole vielä päässeet mukaan markkinoiden nopeaan muutokseen.

RAC-säätiön johtaja Steve Gooding kertoo, että Ison-Britannian innokkuus sähköisiä autoja kohtaan on selvä asia, mutta sen täytyy varmistaa, että maan käytännöt ovat selkeät ja yhteneväiset, että yksityiset ja yritysostajat voivat tehdä ostopäätöksiä joihin käytäntöjen muutokset eivät tule vaikuttamaan lähitulevaisuudessa.

Sähköautot
Sähköautot

© 2020 Viralli nenvastaa notto