Maailman nopein auto Koenigsegg

Maailman nopeimman auton titteliä kantaa tällä hetkellä ruotsalainen Koenigsegg Agera RS, joka murskasi peräti viisi muuta ennätystä nevadalaisella tieosuudella.

Lokakuussa 2017 se murskasi Bugatti Chrinonin ajan 0-400-0 km/h -testissä, mutta samalla se löi uudet lukemat kehiin jopa viidessä eri ennätysluokassa. Koenigsegg kantaa nyt titteleitä seuraavista luokista: korkein tuotantoauton huippunopeus, paranneltu 0-400-0 km/h, lentävä kilometri julkisella tiellä, lentävä maili julkisella tiellä ja suurin julkisella tiellä saavutettu nopeus! Ei siis ole puhettakaan siitä, etteikö tämä auto olisi tehnyt jonkinlaista läpimurtoa.

Koepäivä

Autoon asennettiin Koenigseggin 1MW moottoripäivitys, joka antaa autolle yhteensä 1360 hevosvoimaa E85-polttoaineella. Autoon asennettiin myös irroitettavat turvakaaret. Renkaina toimivat Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat. Kaikki ennätykset toteutettiin yhdillä renkailla ja Michelinin edustajat tarkistivat renkaat vetojen välillä. Paikkana toimi highway 160 Nevadassa Pahrumpissa – 11 kilometrin tieosuus suljettiin asianmukaisesti liikenteeltä ja siitä puhallettiin enimmät pölyt ja roskat pois. Kunnon valmistelujen jälkeen aloitettiin ajot. Suurin osa ennätyksistä toteutettuun ajamalla tie molempiin suuntiin ja laskemalla suoritukset yhteen. Luoteeseen ajettaessa tie on hieman alamäkivoittoinen, kun taas kaakkoissuuntaan ajettaessa ylämäkivoittoinen. Myös tuuli teki vaikutuksensa puhaltamalla vastaan kaakkoon ajettaessa.  Itse koepäivään oli varattu peräti kaksi päivää, mutta kaikki ennätysajot olivat jo ajettuna ensimmäisen päivän lounasaikaan mennessä! Erityinen kiitos menee testikuljettajalle Niklas Liljalle – tällainen suoritus vaatii erityistä viileyttä ja taitoa. Valmistautuminen on erittäin tärkeää, eikä tämänkaltaiselle ajolle lähdetä kuin mille tahansa automatkalle.

Koepäivä

Viisi uutta ennätystä

Intensiivisen aamupäivän tuloksena Koenigsegg Agera RS tavoitti viisi eri ennätystä, joista osa oli ollut voimassa 80 vuotta.Kaiken puuhastelun yhteydessä Koenigsegg ehti testata 0-400-0 km/h -kiihdytys/jarrutuskokeen uudelleen. Tuloksena oli 33,29 sekuntia, joka ylitti 3,1:llä sekuntilla lokakuussa Tanskassa tehdyn kokeen. Bugatti Chrironin vastaava aika on 42 sekuntia tässä kokeessa.Seuraavassa kokeessa Koenigsegg teki ennätyksen sarjassa “suurin nopeus tuotantoautolle”. Aiempi ennätys kuului Bugatti Veyronille, jonka tulos oli 431,07 km/h. Uudeksi ennätykseksi tuli taas 446,97 km/h. Ennätyskategoriassa keskiarvo lasketaan kahdesta eri ajosta, sillä pienessä alamäessä auto saavutti 457,49 km/h nopeuden ja paluumatkalla pienessä ylämäessä ja vastatuleessa 435,44 km/h. Koenigseggilla oli myös mahdollisuus kokeilla 80 vuotta sitten tehtyä lentävä kilometri julkisella tieosuudella -koetta, sillä sillä oli käytössään tavallinen maantieosuus. Kilometrinopeudet kilometrien 5 ja 6 välillä mitattiin molempiin suuntiin ja niiden keskiarvoksi laskettiin 445,54 km/h. Lentämä maili julkisella tieosuudella -kokeessa tehtiin myös uusi ennätys. Koenigsegg mittasi ennätyksensä molempiin suuntiin käyttäen 5 500 metrin keskipistettä merkkinä – luoteisuuntainen keskinopeus oli 454,64 km/h ja kaakkoissuuntainen keskinopeus 434,7 km/h. Näiden keskiarvoksi tuli 444,66 km/h. Viimeinen kategoria oli suurin julkisella tieosuudella ajettu nopeus. Aiempi ennätys kuului Mercedekselle, joka saavutettiin vuonna 1938. Kaakkoissuuntaan ajettaessa Koenigsegg saavutti 457,49 km/h huippunopeuden.

Valta saattaa vaihtua pian

Kalifornialaisen Hennesyn maistaessa häviön makua, ei se halunnut luovuttaa vaan on nyt tuonut Geneveen näytille uuden Venom F5-mallinsa. Valmistajan mukaan se on valmis ylittämään hurjan 482 km/h nopeuden. Toistaiseksi ennätyksen lyöminen on vielä lupaus, mutta eväät ovat olemassa. Auton voimanlähteenä on tuplaturbo-V8, joka tuottaa voimakkaat 1600 hevosvoimaa takarenkaille. Myös Bugatti Chironillaan on mukana meiningeissä. Lopullinen suorituskyky ei ole vielä selvillä, sillä ongelman uskotaan olevan siinä, että renkaita ei saada kestämään niin suuria nopeuksia. Chironin 8-litraisessa W16-moottorissa on kuitenkin jopa 1500 hevosvoimaa, jonka pitäisi saada auton liikkumaan suurillakin nopeuksilla.