Maailman myydyin auto

Maailman myydyin auto

Maailman myydyimpien automallien listan kärjestä löytyy vain kaksi eri mallia, jotka ovat myyneet globaalisti yli miljoona kappaletta vuoden 2017 aikana. Ylivoimaista etusijaa pitää Toyota Corolla yli 1,2 miljoonan kappaleen myynnillään. Toiselta paikalta listalta löytyy Fordin legendaarisen tunnettu F-sarjan avolavamalli. Focus2Move-verkkosivusto listaa loputkin myydyimmät autot sivustollaan.

Toyota Corolla tuotiin julkisuuteen yli 50 vuotta sitten vuonna 1966 – samaan aikaan kun hipit perustivat ensimmäisiä kommuunejaan Kaliforniassa ja maailman kaksi suurvaltaa, Yhdysvallat ja sen aikainen Neuvostoliitto kävivät keskenään kylmää sotaa. Tuolloin ei vielä tiedetty, että se tulisi vielä 50 vuoden jälkeenkin olemaan maailman myydyin auto.

Corolla, joka nimettiin kukan terälehtien mukaisesti, suunniteltiin nopeasti kasvavan Japanin päivittäisliikenteen haasteita vastaamaan. Ihmiset halusivat liikkua omilla autoillaan omien tarpeidensa mukaisesti: tämä loi linjauksen yhä edelleenkin toimivalle Toyotan toimintatavalle, joka perustuu siihen, että ihmisten toiveisiin ja tarpeisiin vastataan riippumatta missä päin maailmaa ikinä he asuvatkin.

Corollan historiaa

Heti alusta lähtien tarkoitus oli suunnitella urheilullinen auto, joka näyttäisi ja tuntuisi siltä. Saapuessaan markkinoille se tarjosi heti monia eri mallivaihtoehtoja: kaksiovisen coupen, neliovisen sedanin ja kaksiovisen farmarin. Tuolloin autossa otettiin käyttöön uudenlaisia jousitus-voimansiirtoratkaisuja, jotka olivat uusia Japanin markkinoillakin. 1970-luvun taitteessa, kun ensimmäinen mallisukupolvi alkoi tulla tiensä päähän, halusivat Toyotan suunnittelijat ja insinöörit jatkaa menestystarinaa suunnittelemalla uusitun Corollan. Vuonna 1972 Levin-niminen malli esiteltiin markkinoilla uudella 2T-G-moottorilla varustettuna – se oli erityisesti urheiluautoista pitävien suosikki.

Corollan historiaa

1970-luvun puolivälissä tiukemmat pakokaasumääräykset astuivat voimaan, joka tarkoitti, että kolmannen sukupolven Corollan moottori- ja pakokaasuratkaisuja oli kehitettävä, jotta auto olisi uusien määräysten mukainen. Tästä seurauksena Toyota otti ensimmäisenä maailmassa käyttöön katalysaattorit – itse asiassa tekniikan, jota käytetään yhä tänäkin päivänä. Tehokkaampi ja puhtaampi Corolla hyödynsi myös tuulitunneli-tekniikkaa – auto leikkasi tuulta huomattavan tehokkaasti. Sisätiloissa taas yksityiskohtien laatua ja käyttöergonomiaa paranneltiin.

80-luvun alussa Corollaa taas uusittiin, mutta ei haluttu kuitenkaan irtautua liikaa tutuista linjoista, sillä Corollan fanikunta oli jo kasvanut melkoisen suureksi. Muutokset olivat siis erittäin harkittuja. Linjat olivat aikaisempaan verrattuna terävämpiä ja kulmikkaampia. Taloudellisiin haasteisiin uusi malli vastasi uudella 1,8 litran diesel-moottorilla. Myöhemmin 80-luvun loppupuolella autosta haluttiin tehdä niin innovatiivinen kuin vain mahdollista ja että se tarjoaisi paljon uusia teknisiä läpimurtoja. Siitä tulikin ensimmäinen etuvetoinen Toyota.

90-luvun alussa suunniteltu, tässä vaiheessa jo seitsemännen sukupolven Corolla oli perheiden suosikki: sen tärkeitä ominaisuuksia olivat ajamisen mukavuus, turvallisuus sekä luotettavuus. Matkustamoon luotiin tilaa perheiden tarpeita varten luomaan unohtumattomia muistoja koko perheelle. Kun Corollaa taas uusittiin 90-luvun lopulla, olivat ensimmäisenä uudistuslistalla taloudellisuus ja ympäristöasiat. Autosta haluttiin sellainen, että se oli edullisempi omistaa ja ylläpitää.  Ja sellainen siitä tulikin: se nousi maailman eniten myydyimmäksi automalliksi yli 22 miljoonan auton myynnillä.

2000-luvulla tapahtui myös paljon muutoksia ja uusia malleja tuotiin markkinoille. Kehitystä tapahtui muun muassa auton sisätiloissa, kojetaulussa, ulkonäössä, turvavarusteluissa ja erilaisissa multimediajärjestelmissä. Vuonna 2016 auto täytti 50 vuotta ja se oli suuri juhlavuosi tälle edelleen maailman myydyimmälle autolle. Sitä myydään nykyään 150 maassa ja alueella ja Suomenkin kaduilla liikkuu yli 100 000 Corollaa. Ja mitä yleisesti tulee myytyihin Toyota-autoihin, on joka viides niistä ollut Corolla. Corollasta on tullut koko kansan ikonisin ja suosituin auto!