Liikenneonnettomuudet Suomessa

Suomessa tieliikenneonnettomuudet kasvoivat luonnollisesti 1970-luvulle asti, kun liikenne ja innokkaiden ajajien määrä kasvoi. Vielä 1970-luvun alussa laskettiin, että liikennetapaturmissa kuoli vuosittain yli 1000 suomalaista. Näiden onnettomuuksien haluttiin vähenevän ja se otettiinkin tavoitteeksi laatimalla laaja liikenneturvallisuusohjelma. Liikenneympäristö, autot ja niiden turvallisuus kehittyivät paljon ja vuonna 2006 liikenteessä menehtyneitä oli enää 336, vaikka autojen ja kuskien määrä oli kasvanut miltei 3,5 miljoonaan. Onnettomuudet ja onnettomuusriskit ovat vähentyneet huomattavasti sitten vuoden 1970. Nykyään suurin osa liikenneonnettomuuksista ja -kuolemista tapahtuu henkilöautoilla liikuttaessa. Esimerkiksi lievemmistä liikenneonnettomuuksista 70 % tapahtuu henkilöautolla liikuttaessa. Jalankulkijoilla on myös oma osuutensa tieliikenneonnettomuuksissa – vuosittain Suomessa saa surmansa yli 50 jalankulkijaa.

Suomen vakavin tieliikenneonnettomuus

Suomessa vakavin rekisteröity tieliikenneonnettomuus tapahtui perjantaina 19. maaliskuuta vuonna 2004 Äänekoskella, kun paperirullalastissa ollut Transpoint Oy:n täysperävaunullinen kuorma-auto törmäsi Rukalle laskettelemaan matkustaneeseen Aurinkobussit Oy:n linja-autoon. Onnettomuus sattui 20 kilometriä Äänekosken keskustasta pohjoiseen valtatiellä 4 (E75) Konginkankaan taajaman kohdalla. Linja-autossa oli 36 henkeä kuljettajan lisäksi, heistä 23 henkeä kuoli ja 14 loukkaantui. Kuolleista yksi oli bussin kuljettaja ja matkaoppaana toiminut matkailuyhtiö Goingto Oy:n toimitusjohtaja. Itse ajoneuvoyhdistelmän kuljettaja ei loukkaantunut fyysisesti. Suurin osa menehtyneistä saivat surmansa välittömästi törmäämisen tapahduttua, kun kuorma-auton perävaunussa olleet viisi 800 kg painavat paperirullat vyöryivät linja-auton sisään. Ennen törmäystä rekan perävaunu oli alkanut heittelehtiä ja tämä vastaantuleva linja-auto sattui osumaan perävaunun etuosaan. Molempien ajoneuvojen keskivauhti oli noin 70 km/h ja tiellä olikin voimassa talviajan nopeusrajoitus 80 km/h. Tie oli onnettomuuspaikalla hyvin liukas – paikalla olleiden poliisien mukaan tiellä oli hankaluuksia pysyä kävellenkään pystyssä. Tietä oli toki suolattu, jotta autojen renkaat tarraisivat kiinni sen peilipintaan. Suola oli kuitenkin vasten tahtoa tehnyt siitä entistä arvaamattoman. Hyvin suru sävytteisen tapahtuneesta teki se, että lähestulkoon kaikki menehtyneistä olivat nuoria, vasta elämänsä alussa olleita ihmisiä. Onnettomuuden jälkeisenä sunnuntaina järjestettiin jälkipuintitilaisuus lähes 60 onnettomuudessa auttaneelle henkilölle, jotka olivat pelastus-, poliisi- ja terveystoimesta suurilta osin. Tällä tavoin auttajien hyvinvointiin haluttiin kiinnittää huomiota.

Suomen vakavin tieliikenneonnettomuus

Konginkankaan linja-autoturman oikeuskäsittely alkoi Äänekosken käräjäoikeudessa 25. huhtikuuta 2006. Päävastaajana oikeuskäsittelyssä oli ajoneuvoyhdistelmän kuljettaja, jolle oli annettu syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, 23 kuolemantuottamuksesta ja neljästä vammantuottamuksesta. Jutussa esitettiin yhteensä 42 korvausvaatimusta, joiden summa nousi yhteensä noin 900 000 euroon. Asianomistajia oli yhteensä 97. Lisätutkimusten jälkeen nostettiin syytteet myös Transpoint Oy:n entistä toimitusjohtajaa vastaan, muun muassa 23 kuolemantuottamuksesta ja työturvallisuusrikoksesta. Myös apulaisvaltakunnansyyttäjä vaati kuljetusyhtiötä tuomittavaksi yhteisösakkoon sen liiketoiminnassa tapahtuneen työturvallisuusrikoksen vuoksi. Transpoint Oy:n entinen toimitusjohtaja kuitenkin kiisti syytteen. Äänekosken käräjäoikeus julkisti tuomionsa toukokuussa 2006 – ajoneuvoyhdistelmän kuljettaja tuomittiin kolmen kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, 23 kuolemantuottamuksesta sekä kolmesta vammantuottamuksesta. Myös yhtiö Transpoint tuomittiin 10 000 euron yhteisösakkoon työturvallisuusrikoksesta. Oikeuskäsittelyä jatkettiin, sillä ajoneuvoyhdistelmän kuljettaja valitti tuomiosta. 23. tammikuuta 2007 hovioikeus kuitenkin päätti säilyttää antamansa tuomion ja se jäi pysyväksi, kun kuljettaja ei valittanut tuomiosta enää korkeimpaan oikeuteen. Tällaisia suuronnettomuuksia ei ole paljoa historian aikana tapahtunut – viimeksi saman kokoluokan onnettomuus tapahtui Virroilla vuonna 1979, jolloin vanhainkodin tulipalossa menehtyi 27 henkilöä. Vuonna 1998 taas kymmenen ihmistä menetti henkensä Jyväskylän junaturmassa. Suomen toistaiseksi pahin tieliikenneonnettomuus tapahtui Turun Kakskerrassa vuonna 1940, kun linja-auto päätyi syöksymään maantieltä mereen ja vieden mukanaan 17 ihmisen hengen.