Kuuban klassikkoautot

Kuuban katukuvasta löytyy noin 60 000 kappaletta vanhoja klassikkoautoja, joka on harvinainen näky missä tahansa päin maailmaa. Syynä tähän tilanteeseen on Yhdysvaltojen 1960-luvulla aloittama kauppasaarto, jonka takia suurin osa Kuubasta löydettävistä autoista on vanhoja jenkkiautoja. Autokannan uudistumista nykyäänkin hiostaa tiukka maahantuontipolitiikka sekä taivaita hipovat hinnat.Katukuvaa hallitsevien vanhojen autojen moottorit on ajettu aika päivää sitten loppuun ja korvattu pienemmillä ja vähemmän kuluttavilla moottoreilla. Yleensä ne ovat diesel-moottoreita, sillä diesel on Kuubassa bensaa paljon halvempaa. Näitä klassikkoautoja käytetään pääosin turistien suosimilla alueilla, ja ne toimivat takseina, joilla turisteja kyyditetään esimerkiksi Havanan keskustassa ja rantaesplanadilla. Kuubassa autot ovat siitä erikoisia ja ainutlaatuisia, että niiden hinta nousee sitä mukaa, mitä vanhemmiksi ne tulevat.

Isältä pojalle

Voisi jopa sanoa, että turistibisnes on pelastanut kuubalaiset – taksinkuljettajat ja huoneita vuokraavat henkilöt tienaavat helpostikin päivässä sen, mitä hyvätuloinen kuubalainen tienaa yhteensä kuukaudessa. Autoista pidetään siis erittäin hyvää huolta, sillä halutaan, että autot säilyvät sukupolvelta toiselle. Omituisia muutoksia autoihin kuitenkin tehdään asentamalla niihin moderneja äänentoistolaitteita, erilaisia ledivirityksiä ja dvd-soittimia. Länsimainen autoharrastaja ei luultavasti katsoisi tätä hyvällä, mutta pääasia toki on, että autoista huolehditaan!

Valtion monopoli

Kuubassa autokauppa on niin maan sisäisesti kuin ulkoisestikin valtion tarkasti valvoma monopoli. Vuoden 1959 kommunistisen vallankumouksen jälkeen autoja tuotiin maahan vain ns. tärkeiden henkilöiden käyttöön, kuten valtion yritysten, virkamiesten ja esimerkiksi urheilijoiden käyttöön. Tuolloin maassa olleiden autojen annettiin jäädä omistajilleen. Ihmiset ovat tottuneet liikkumaan erilaisilla kimppakyydeillä Neuvostoliiton aikojen jäljiltä, joten yhä edelleen kimppakyydit ovat yleisin tapa liikkua ja vain joka viideskymmenes asukas omistaa auton. Maassa on laki, joka velvoittaa valtion autojen kuljettajat ottamaan tiellä näkyvät liftarit kyytiinsä. Klassikkoautojen lisäksi katukuvasta löytyy neuvostoliittolaisia, kiinalaisia ja korealaisia autoja, joiden valmistajiin maalla on hyvät suhteet. Nykyään katukuvasta voi myös bongata uudempia eurooppalaisvalmisteisia autoja, sillä niitä on tuotu maahan jonkin verran vuokra-autoiksi turisteille. Kuubassa auto on harvan etuoikeus. Autot ovat todella hinnakkaita verrattuna keskiverto kuubalaisen palkkatasoon. Vuonna 2011 maassa tehtiin talousreformi, jonka yhteydessä autokauppaan tehtiin helpotuksia ja paikalliset saivat myydä autojaan keskenään aiempaa vapaammin. Valtio ottaa kuitenkin jokaisesta toteutuneesta autokaupasta neljän prosentin osuuden itselleen. Talusreformin myötä maahan on myös alettu tuoda uusia autoja yksityishenkilöiden käyttöön – niitä myydään valtion omistamissa Multimarcas-autoliikkeissä. Uusien autojen myynnistä kertyvät tuotot käytetään julkisen liikenteen remonttiin. Uusien autojen hinnat ovat kuitenkin melkoisen mahdottomia – esimerkiksi vuoden 2014 Kia Picanton hinta on 64 000 pesoa Multimarcasin liikkeessä (yksi peso vastaa noin yhtä USAn dollaria) ja Suomessa kyseisen auton lähtöhinta on 13 090 euroa.

2014 Kia Picanton

Pienellä matikalla laskettuna se on nelinkertainen hinta Suomen hintaan verrattuna. Monien kymmenien vuoden säästötkään eivät siis riittäisi tavalliselle kuubalaiselle hankkimaan omaa autoa, tästä syystä modernit autot ovat pääasiassa turistibisneksessä työskentelevien ja ulkomaalaisia sukulaisia omaavien yksinoikeus.Ainoa hankaluus ei ole rahan hankkiminen autoa varten, vaan valtiolta löytyy myös jonotuslista, jonka avulla esimerkiksi ulkomailla muutaman vuoden työskennelleet lääkärit tai insinöörit voivat saada oikeuden hankkia modernin auton. Ongelma piilee siinä, että näilä lupalapuilla voidaan ja myöskin käydään kauppaa ja näin rahan avulla voi hypätä jonon hänniltä ensimmäisille paikoille. Vuonna 2014 Yhdysvallat ja Kuuba alkoivat neuvotella kauppasaarron purkamisesta – länsimainen kulttuuri tulee väittämättä mullistamaan Kuuban talouden ja muuttamaan sen katukuvaa hyvinkin radikaalisti.