Korealaiset automerkit

Sitä mukaa kun autoilu on lisääntynyt meillä Suomessakin, tänne on rantautunut perinteisten eurooppalaisten ja japanilaisten automerkkien lisäksi myös merkkejä monista muista maista. Suosiotansa ovat kiihtyvällä vauhdilla viime vuosina kasvattaneet muun muassa eteläkorealaiset automerkit. Entä pohjoiskorealaiset automerkit, unohdammeko ne tyystin? Pohjois-Korealla on toki ollut yksi henkilöautotehdas, Pyonghwa, mutta koska vuoden 2012 jälkeen ei yhtäkään autoa ole valmistunut tuolta tehtaalta, voimme varmasti suosiolla jättää Pohjois-Korean autoasiat sikseen. Emmekä varmasti ole Suomen teillä näitä autoja pahemmin nähneetkään.

Toisin kuin voisi ehkä ajatella, Etelä-Korealla on pitkät perinteet autonvalmistuksessa, tai ainakin ajoneuvojen valmistuksessa. Kia Motors Corporation perustettiin nimittäin jo vuonna 1944, tosin silloin nimellä Kyungsung Precision Industry. Aluksi tehtaalla valmistettiin lähinnä polkupyörien osia käsityönä, mutta jo 1950-luvulla siirryttiin itse polkupyörien valmistukseen. Entä autot? Ne tulivat kuvaan mukaan 1970-luvulla, jolloin ensin vuonna 1971 markkinoille saatiin nelipyöräinen tavara-auto, Titan. Ensimmäinen korealainen henkilöauto esiteltiin vuonna 1974, ja se oli nimeltään Kia Brisa.

Kian voimakas kansainvälistyminen alkoi 1980-luvun lopulla sen perustettua Japaniin tutkimuskeskuksen, ja jatkui 1992, kun Yhdysvaltoihin perustettiin tytäryhtiö.

Eurooppaan Kia Motors, joksi yhtiön nimi oli muutettu, rantautui vuonna 1993, aluksi Sephia-mallilla. Seuraavaksi Kia siirtyi Hyundai Motorsin omistamaksi, ja kun näin saatiin uusia resursseja kehitykseen, alkoikin nopeasti Kian voittokulku yhdeksi automaailman kärkinimistä.

Kia aloitti autonvalmistuksen myös Euroopassa vuonna 2006 hankittuaan tehtaan Slovakiassa. Lanseerattu uusi Kia Cee’d -mallisto sai runsaasti suitsutusta osakseen ja sai muuan muassa viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä. Malli oli ensimmäinen korealainen automalli joka saavutti tuon kunnian. Ei voida pitää vähäisenä asiana myöskään sitä että Kian Slovakian tehdas toimii lippulaivana vastuullisuudessa ympäristöasioissa, ja on saanutkin siitä osoituksena ISO 14001 -ympäristösertifikaatin.

Suomeen Kian tuonti alkoi vuonna 2004, ja jo vuonna 2005 sen osuus uusista myydyistä henkilöautoista kipusi 2,4 prosenttiin. Seuraavana vuonna Kia yllätti iloisesti autoilijat lanseeraamalla Cee’d -mallilleen hintaan sisältyväksi 7 vuoden tai 150 000 kilometrin tehdastakuun. Eikä takuu jäänyt vain tähän malliin, vaan nykypäivänä sama 7 vuoden takuu on kaikissa Kia-malleissa. Kuten arvata saattaa, myös muut valmistajat ovat pidentäneet takuuaikojaan, mikä on varmasti kaikkien etu. Kia ei ole jättänyt kylmäksi myöskään erilaisissa testeissä ja on saavuttanut hyviä mainintoja myös koeajoissa.

Huyndai ja Daewoo

daewoo

Hyundai Motor Company näki päivänvalon vuonna 1967, ja on Kia Motorsin tavoin saanut jalansijaa automerkillään ympäri maailman. Hyundai-merkin autoja valmistetaan nykyään 13 eri maassa, ja Etelä-Koreassa Ulsanissa sijaitseva tehdas on suurin yksittäinen autotehdas maailmassa jopa 1,5 miljoonan auton vuosikapasiteetillaan! Voitko kuvitella noin valtavan määrän autoja? Vuonna 2008 Hyundai avasi ensimmäisen Euroopan tehtaansa Tsekin tasavaltaan, ja Yhdysvalloissa sillä on ollut tuotantoa jo vuodesta 2005.

Entä Suomi? Tänne Hyundai tuli myyntiin vuonna 1990, ja päihitti näin Kian peräti 14 vuodella. Tosin merkki oli suhteellisen pieni tekijä aina 2000-luvulle asti, sillä eräässä vaiheessa sen tuonti Suomeen lakkasi useaksi vuodeksi ensimmäisen maahantuojan lopetettua toimintansa. Tämän vuosikymmenen aikana Hyundai on jälleen saavuttanut suosiota ja sitä on rekisteröity tuhansia kappaleita vuosittain. Merkki on saanut mainetta paitsi valtavilla maailmanlaajuisilla myyntimäärillään, myös luotettavuutensa ja laadukkuutensa ansiosta. Hyundai oli myös kahtena peräkkäisenä vuotena saksalaisen ADAC:n tilastoissa laadukkain automerkki, muun muassa omistajapalautteiden, katsastusraporttien ja testituloksien mukaan. Ei hassumpaa, Hyundai.

Viimeisempänä mutta ei vähäisimpänä kurkistetaan vielä Daewoo-merkin maailmaan. Daewoohan on eteläkorealainen monialayritys, jonka yksi osa on Daewoo Motors, joka taas kuuluu General Motorsille. Yksinkertaista vai mitä? Monissa maissa Daewoot ovat myynnissä Chevrolet -merkkisinä, sillä vain pieni osa autoista valmistetaan omalla merkillään. Daewoolla löytyy historiastaan valitettavasti myös suuria taloudellisia vaikeuksia. Nykyään asiat ovat kuitenkin hyvällä mallilla, GM Daewoo on noussut kotimaassaan toiseksi suurimmaksi automerkiksi heti Hyundain jälkeen.

Oletpa sitten yleensä kiinnostunut autoista, tai vaikka suunnittelemassa uuden auton hankkimista, nämä eteläkorealaiset vaihtoehdot kannattaa ottaa huomioon. Laadukkuudessa ja taloudellisuudessa ne eivät varmasti häviä suuremmille ja tunnetuimmille automerkeille. Gwansim-eul gajyeo jusyeoseo gamsahabnida, eli kiitos sinulle mielenkiinnostasi.