Japanilaiset autot

Japanilaiset autot ovat aina olleet suosittuja – ne ovat miellyttäviä ajettavia ja yleensä vähävikaisempia kuin yleisesti muut merkit. Niiden testivoitot ja kiitettävät arvosanat kielivät tästä ja esimerkiksi ajamisen vaivattomuus on esimerkiksi Toyotan yksi tavaramerkeistä! Japanista tulevat autot ovat myös pehmeitä ja hiljaisia ajaa. Katsastuksista japanilaiset autot erottuvat kilpailijoitaan kestävämpinä. Esimerkiksi vuonna 2001 käyttöönotetuista japanilaisautoista katsastuksissa hylättiin joka viides, kun saksalaisautoista hylättiin yli kolmannes. Tähän saattaa vaikuttaa myös se, että yleensä saksalaisautojen varustetaso on korkeampi kuin japanilaisautojen. Honda, Toyota ja muut japanilaisvalmistajat ovat vuosien ajan panostaneet laatuun – heidän tuotantotapansa ja -ajattelunsa ovat perustuneet niin kutsuttuun kerralla valmis -filosofiaan. Tämä näkyy myös alhaisina hylkäysprosentteina katsastuksissa. Laatuun panostaminen on kannattanut, sillä aiempina vuosina japanilaisautot eivät pärjänneet niin hyvin ja niitä pidettiin huonolaatuisina.Kuten moni varmasti tietää, Japani on Kiinan ja Yhdysvaltojen ohella maailman johtavia teollisuusmaita: Toyota, Honda ja Nissan sekä Panasonic, Sony ja Nintendo ovat kaikkialla maailmalla tunnettuja elektroniikan merkkejä. Japanin kallioperässä on kuitenkin melko vähän arvokkaita kaivannaisia, joka tarkoittaa, että teollisuuden tarvitseman energian ja raaka-aineiden osalta maa on riippuvainen muista valtioista. Nykymaailmassa ei pysty siis oikein sanomaan, että esimerkiksi Toyota on japanilainen auto, sillä Suomessakin myydyt japanilaiset autot on suurilta osin valmistettu Euroopassa.

Japanilaiset autot

Pääasiassa siis laatukriteerit ja merkki tulevat Japanista. Komponentit tulevat halvimmalta alihankkijalta ja yleensä samasta paikasta – kilpailu kokoonpanotehtaiden osatoimittajien välillä on kovaa. Monet japanilaiset automerkit ja paremmin sanottuna mallit ovat erinomaisia kun niitä vertailee saman hintaisiin ja kokoisiin kilpailijoihin – laatu, vähävikaisuus, käyttökulut, hinta ja yleinen arvostus tulevat kaikki mukana kättelyssä. Viime vuosina esimerkiksi Toyota, Mazda ja Subaru ovat alkaneet kehittää sähköautoja (osittain yhteistyönä) ja kaikki kolme japanilaisvalmistajaa investoivatkin suuria summia sähköautojen kehittämiseen. Toyota on muun muassa ilmoittanut kääntävänsä tulevaisuudessa painopistettä polttokennoautoista sähköautoihin. Mazda taas on luvannut, että sen ensimmäinen sähköauto esitellään vuona 2019 ja Subarun oma versio kaksi vuotta myöhemmin.

Tuontiautoja Japanista

Japanista tuontiautoja Suomeen tuo muun muassa  JDM Outlet. Yritys on saanut paljon kiitettävää palautetta – takana on paljon kokemusta ja ammattitaitoa omaavia myyjiä. Kokemusta löytyy niin uusien kuin käytettyjenkin autojen parista. Autot ovat kuntotarkastettuja ja huollettuja autoja, jotka katsastetaan, verotetaan ja rekisteröidään valmiiksi. Autoja on mahdollisuus myös vaihtaa. Miksi sitten tuoda auto Japanista? Maa on yksi suurimmista autoteollisuuden maista ja tämän takia autojen kiertonopeus on huomattavasti Suomea nopeampaa. Autojen katsastusmaksut on rinnastettu auton ikään ja käyttömaksut käyttömäärään ja jo yksistään tämän takia autot ovat halvempia Japanissa kuin Suomessa. Japanissa yksityisautojen tarve pienenee ja kustannukset kasvavat koko ajan, mikä tarkoittaa, että kilometrilukemat ovat japanilaisissa autoissa paljon pienempiä, kuin vastaavissa autoissa Amerikassa tai Euroopassa. Kansainvälisen autoliiton FIA:n mukaan Japanissa ajetaan autolla vuodessa keskimäärin 9300 kilometriä – vastaava lukema Amerikassa ja Euroopassa on 18000-19500 km/vuosi. Japanilaiset myös vaihtavat autoa keskimäärin useammin kuin länsimaissa. Varustetasoltaan autot ovat myöskin korkeampia. Japanista autoa tuodessa täytyy varautua Japanin kuljetus-, laivaus- ja byrokratiakuluihin sekä merirahtiin että Suomen satama- ja huolintakustannuksiin. Suomen tulli veloittaa tullausarvosta 10% tullimaksua ja 24% arvonlisäveroa – tullausarvoksi lasketaan auton hinta Japanissa sekä rahtikustannukset. Japanin liikenteen eripuolisuuden takia Japanin tuontiautojen ajovalot on joko suunnattava uudelleen tai vaihdettava. Autoissa voi olla poikkeavuuksia verrattaessa vastaavaan Euroopassa myytyyn malliin ja siksi Japanista tuotu auto tarvitsee rekisteröintiä varten vastaavuustodistuksen. Tuontiauton rekisteröinnistä on myös maksettava autovero, jonka määrittää tulli sen jälkeen kun auto on tuotu Suomeen ja otettu käyttöön. Suomalaiset rekisterikilvet saa vasta, kun autovero on maksettu.