Fordin historia ja kehitys

Ford harrastajat

Fordin tarina alkoi kunnolla vuonna 1926, jolloin Suomeen perustettiin yllättävän suosion vuoksi oma Fordin tytäryhtiö: Ford Motor Company of Finland O/Y. Tähän saakka Fordeja oltiin tuotu suhteellisen paljon lähinnä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta sekä myyty Suomessa erinäisten jälleenmyyjien avulla.

Fordin suosio kasvoi Suomessa nopeasti ja yhä useammalta suomalaiselta löytyi kulkupelinä Ford. Eikä suotta, sillä Ford on ollut monessa asiassa tekninen edelläkävijä muun muassa 1980 autoista alkoi löytyä lukkiutumattomat ABS-jarrut, jotka ovat vielä tänäkin päivänä standardi. Talvisodan aikaan Fordilla oli myös iso merkitys, sillä esimerkiksi Yhdysvalloista tilattiin Suomeen suuria määriä kuorma-autoja esimerkiksi puolustusvoimien käyttöön.

Suomessa suosituimmat henkilöautomallit olivat aina 1980-luvulle saakka Taunus, Cortina, Anglia, Escort, Capri, Sierra sekä Fiesta. Fordin liikevaihto olikin vuonna 1982 peräti 813,9 miljoonaa markkaa. Vuonna 1988 Suomesta löytyi rekisteristä jopa 170 791 Ford-henkilöautoa, joka vastasi hieman vajaata kymmentä prosenttia koko Suomen henkilöautoista. Tästä syystä Ford olikin kolmanneksi suosituin merkki Suomessa heti Toyotan ja Nissanin jälkeen. 1980-luvun lopulla alkanut lama vaikutti myös monien muiden tavoin Fordin tulokseen, sillä myynti romahti rajusti Suomessa ja vuoteen 1993 mennessä autojen myynti oli pudonnut jo roimasti. Vahva kehitystyö sekä yhteistyö kuitenkin nosti Fordin takaisin jaloilleen ja pikkuhiljaa myynti elvytettiin takaisin, eikä se ole loppunut vielä tähän päivään mennessä.

Ford nykyään

Vaikka maailma on muuttunut paljon Fordin alkuajoista, on Ford pysynyt edelleen yhtenä Suomen suosituimpana automerkkinä. Fordilta tulee uusia malleja ahkerasti ja yhtiö on panostanut omalta osaltaan myös nykyään tärkeään aiheeseen, nimittäin ilmaston suojelemiseen. Fordilta löytyy useita Hybridi- ja sähköautoja, joissa käytetään uusimpia innovatiivisia menetelmiä. Fordin yksi tärkeimpiä tavoitteita onkin ilmaston suojeleminen ja kasvihuonepäästöjen vähentäminen, joten yhtiö työskentelee jatkuvasti löytääkseen uusia menetelmiä suojellakseen ympäristöä. Yhtiön tulevaisuuden tavoitteisiin kuuluu muun muassa parantaa täyssähköautojen toimintaa, vähentää muiden autojen päästöjä entisestään sekä parantaa autojen kierrätettävyyttä. Ford on ollut monessa asiassa edelläkävijä turvallisuuden suhteen ja yhä edelleen yhtiö panostaa turvallisuuteen ja kehittelee koko ajan uusia turvallisuutta parantavia asioita, joista esimerkkinä vaikkapa ilmalla täyttyvät takaturvavyöt sekä erilaiset varoittimet, jotka suojelevat niin kuljettajaa kuin muita liikenteessä olevia.

Fordilta löytyy Suomesta lukuisia määriä merkkihuoltoja sekä yhteistyökumppaneita, joita ovat esimerkiksi vuodesta 2016 alkaen HJK, vuodesta 2018 alkaen Jaakko Parkkali sekä Helsinki Cup, jonka junioriurheilua Ford on mukana tukemassa. Ford on myös tukemassa Suomen Formula Ford-sarjaa, joka toimii ponnahduslautana vaikkapa Formula 1-luokkaan. Ford on tämän lisäksi tehnyt aktiivisesti lahjoituksia, esimerkiksi vuonna 2017 Henry Fordin säätiö lahjoitti 100 000 euroa Oulun yliopiston tekniikan alalle, tutkimusten ja koulutuksen kehitykseen.

Ford harrastajat

Fordilta löytyy omat kannattajansa, sillä erilaisia Ford Clubejaki löytyy useita. Omat clubinsa on esimerkiksi Saksassa valmistettujen vanhojen Taunuksien sekä amerikkalaisten Fordien harrastajille. Amerikkalaisten autojen harrastajien, eli niin kutsuttujen jenkkiautoharrastajien, parista löytyykin paljon Fordia suosivia harrastajia, joista vuosina 1950 – 1970 valmistetut Fordit ovat halutuimpia ja niitä voi nähdä useissa amerikkalaisten autojen tapahtumissa. 

Ford harrastajat

Vanhat Fordit ovat nykyään harrastajien aarteita ja niitä metsästetään hurjilla summilla niin Suomessa kuin ulkomailta asti! Esimerkiksi vuoden 1968 Ford  GT40:stä maksettiin vuonna 2012 uskomattomat 11 miljoonaa dollaria Montereyn huutokaupassa. Tällä kyseisellä autolla oli kuitenkin aivan omalaatuinen historiansa, joka nostatti auton arvoa huomattavasti. Suomessa tällaisiin hintoihin ei kuitenkaan ole törmätty, mutta silti vanhoista Fordeista voi hyvinkin joutua maksamaan useita kymmeniä tuhansia euroja, riippuen niiden kunnosta ja vuosiluvusta.

© 2020 Viralli nenvastaa notto