Ferruccio Lamborghini – Lamborghinin perustaja

Ferruccio Lamborghini oli italialainen yrittäjä, jonka nimi tunnetaan tänä päivänäkin maailmanlaajuisesti.  Hänet tunnetaan legendaarisen Lamborghini-automerkin perustajana. Näitä autoja havittelevat niin viihdemaailman tähdet, upporikkaat yritysjohtajat, suuret poliitikot kuin valtioiden johtajatkin.  Lamborghini-nimeä pidetään symbolina luksukselle, voimalle ja vallalle. Lamborghinin tarina inspiroi laajasti, ja se on innoittanut myös kirjoja ja elokuvia.

Italialaisesta pikkukylästä maailmankartalle

Ferruccio Lamborghini syntyi vuonna 1916 maatilalle Renazzo di Centoon, Italian Ferraraan. Hän saapui maailmaan 28. huhtikuuta härkä-tähtimerkin alla. Ei ole olemassa pitävää tietoa siitä, kuinka paljon Lamborghini uskoi tähtimerkkeihin – joka tapauksessa rikkautta ja voimaa symboloiva härkä valikoitui myöhemmissä elämän vaiheissa Lamborghinin logoksi. Nuori Ferruccio oli intohimoinen autoharrastaja. Koulun jälkeen hän auttoi vanhempiaan maatalon töissä ja maatalouskoneet tulivat pojalle hyvin tutuksi. Vuonna 1934 hän sai ensimmäisen oikean työpaikkansa Cavalier Righistä, joka toimi Bolognassa. Vain vähän ajan kuluttua hän päätti avata oman autokorjaamon ystävänsä kanssa.  Näinä vuosina hän tapasi myös ensimmäisen vaimonsa Clelia Montin, jonka hän vei vihille vuonna 1945. Onnelliset vuodet katkaisi kuitenkin toinen maailmansota. Lamborghinin tehtäväksi annettiin sota-ajoneuvojen ja -kaluston huolto.  Hän heittäytyikin tehtävään täysin voimin, ja takaisin siviiliin palatessaan hän oli erittäin pitkälle koulutettu ja idearikas mekaanikko. Sodasta palattuaan koettelemukset eivät kuitenkaan olleet ohi – Clelia-vaimo kuoli synnytyksessä vuonna 1947. Tämän jälkeen Lamborghini keskitti kaiken tarmonsa töihin, ja innovatiivisena mekaanikkona alkoi muuttaa sodan ylijäämäkalustoa maatalouskäyttöön. Vuosi 1948 oli Lamborghinille menestyksen vuosi. Hän tapasi toisen vaimonsa, Annita Fontanan, ja talutti tämän alttarille. Samana vuonna hän perusti Lamborghini Trattorin, joka toimi valmisti traktoreita neljän työntekijän voimin. Vain kuudessa vuodessa henkilökunta kasvoi yli kymmenkertaiseksi. Kasvu jatkui ja jatkui, ja 60-luvun alussa Lamborghini työllisti jo 1000 henkilöä. Hän laajensi toimintaa myös lämmitys- ja ilmanvaihtoalalle.

Lamborghinin luksusautot syntyivät haasteesta

Lamborghini oli nyt rikas mies, ja pystyi sallimaan itselleen kalliitakin harrastuksia. Hän hankki itselleen useita luksusautoja etsien sitä oikeaa. Lopulta hän päätyi hankkimaan Ferrarin. Kerrotaan, että Ferruccio ei ollut tyytyväinen hankintaansa, ja kävi kiivaan keskustelun ystävänsä Enzo Ferrarin kanssa. Tämä kuitenkin puolusti autoaan väittäen, että vika oli ajajassa. Keskustelun tuoksinnassa Ferrari totesi myös Lamborghinin olevan vain traktorintekijä, ja väitti, ettei tämä omaa insinöörintaitoja. Lamborghini oli ylpeä mies, ja otti väittämän haasteena vastaan – hän päätti voittaa Ferrarin. Näin vuonna 1962 sai alkunsa Automobili Ferruccio Lamborghini SpA, joka oli keskittynyt uuden urheiluauton kehittelyyn, kunnianhimoisena tavoitteena haastaa Ferrari. Hyvin lahjakkaan henkilöstön avulla ensimmäinen auto, 350 GTV, esiteltiin vain vuosi avaamisen jälkeen. Se ei kuitenkaan saavuttanut suosiota. Kaksi vuotta myöhemmin Lamborghini esitteli Miuran, joka ampaisi samantien valokeiloihin, ja on edelleenkin yksi arvostetuimmista urheiluautoista. Ferruccio Lamborghini vetäytyi suuresta osaa liiketoimintaansa 1970-luvulla, kun lama näytti voimiaan maatalouskoneiden puolella. Autotehdas myytiin sveitsiläiselle kellotehtailijalle Georges-Henri Rosettille. Yritys oli kuitenkin vain lyhen ajan tämän hallussa, ja myytiin eteenpäin sijoittaja René Leimerille. Yrityksestä oli tullut heittopallo, joka siirtyi useiden vuosien ajan aina eteenpäin uudelle omistajalle, kunnes 1988 Volkswagen-konsepti osti merkin itselleen, ja otti sen siipiensä suojaan osaavien käsien ohjattavaksi. Ferruccio Lamborghini vietti viimeiset vuotensa pois julkisuudesta keskittyen Perugiasta hankkimansa viinitilan hoitamiseen. Hän kuoli vuonna 1993 76 vuoden iässä. Hänen elämäntyönsä on inspiroinut monia, ja Lamborghini-brändi on edelleen elinvoimainen ja voittoa takova. Sen päätoimialana ovat traktorit, urheiluautot ja kilpaveneet, ja merkki nauttii kiistattoman status-symbolin asemasta.

Lamborghinin luksusautot syntyivät haasteesta