Enzo Ferrari – Ferrarin perustaja

Takajaloilleen kavahtanut musta hevonen keltaisella pohjalla on yksi  automaailman ikonisimmista logoista. Se viestii nopeudesta, voimasta, energiasta ja vauraudesta. Tällä logolla varustetut autot ovat jo vuosikymmenien ajan olleet autoharrastajien toivelistan kärkipäässä, ja korkean hintansa vuoksi se jääkin useimmille vain haaveeksi. Menestystarinan takaa löytyy mies, joka loi kilpa-autoilun historiaan jäävän uran, ja joka on antanut myös nimensä tämän legendaarisen auton käyttöön.

Enzo Ferrari – mies punaisen paholaisen takana

Enzo Ferrari syntyi Italian Modenassa vuonna 1989 toisena poikana perheeseen. Ferrarin elämä pyöri aina lapsuudesta kuolemaan saakka tiiviisti auto-urheilun ympärillä. Intohimo kilpa-autoilua kohtaan syntyi jo varhaisessa nuoruudessa. Hän viihtyikin enemmän isänsä kanssa töissä korjaamolla, kuin koulun penkkiä kuluttamassa.Isän ja isoveljen kuoltua Ferrari haki töitä Fiatilta, mutta autojätti ei huolinut nuorta Enzoa palkkalistoilleen. Sen sijaan italialainen autovalmistaja CMN antoi töitä Ferrarille. CMN:n autoilla Ferrari aloitti oman kilpauransa, ja ajoi ensimmäiset paikalliset kilpailunsa vuonna 1919, tosin huonolla menestyksellä. Vuonna 1920 hän siirtyi Alfa Romeon leipiin. Alfa Romeon autoilla myös kilpailumenestys muuttui paremmaksi. Työnantaja tarjosikin mahdollisuutta osallistua arvostetumpiin kisoihin, mutta Ferrari ei ottanut tarjousta vastaan. Hän jatkoi Alfa Romeon alla aina vuoteen 1929 asti, jolloin hän perusti Scuderia Ferrarin, 40 kuljettajan tallin, joka vastasi Alfa Romeon kilpa-autojen kehittelystä.  Myös Ferrari itse ajoi kilpaa aina ensimmäisen poikansa, Dinon, syntymään saakka vuonna 1932.Ferrarin ikonisen logon kerrotaan syntyneen Enzon kilpauran aikana. Italialaisen hävittäjälentäjän, Francescon Baraccan, äidin kerrotaan ehdottaneen poikansa hävittäjäkoneen hevossymbolin käyttämistä kilpa-autossa – se olisi kuulemma tuonut onnea. Enzo ottikin logon Ferrarin viralliseksi tunnukseksi vuonna 1932.Alfa Romeon taloudelliset vaikeudet pakottivat sen siirtymään syrjään vuonna 1933. Tilalle astui rengaskuningas Pirelli. Ferrarin tallissa ajoivat useat hyvät kuskit, mutta voittoja kertyi vähänlaisesti. Vuonna 1937 Alfa Romeo palasi kehiin, ja alensi Enzon aseman tehtaan urheiluosaston päälliköksi. Päätökseen tyytymätön Ferrari jätti vihdoin Alfa Romeon lopullisesti, mutta ei voinut kilpailukieltosopimusten velvoittamana perustaa omaa tallia. Niinpä hän perusti Auto-Avio Costruzioni –yrityksen, joka toimitti kilpa-autojen osia autovalmistajille. Toisen maailmansodan puhjetessa hänen yrityksensä toimitti tarvikkeita myös sodan tarpeisiin. Tästä seurannut fasistin leima seurasi pitkään Ferraria.

Ferrarin nimi tutuksi koko maailmalle

Sodan loputtua, vuonna 1947, Ferrari pääsi viimein perustamaan ensimmäisen, oman autotehtaansa. Ferrarin autot aloittivat kilpailun autourheilussa saman tien, mutta voittoja rupesi tipahtelemaan vasta muutamien vuosien päästä. Ferrarin autot kilpailivat niin Le Mansissa, Mille Migliassa, Grand Prixissä kuin Formula 1:ssakin. Enzo Ferrarin elämäntyö alkoi viimein tuottaa tuloksia, mutta henkilökohtaisessa elämässä hän joutui kovan koettelemuksen eteen – vuonna 1956 hänen ensimmäinen poikansa Dino kuoli vain 24-vuotiaana lihasrappeumasairauteen.1960-luvulla alkoi esiintymään myös taloudellisia vaikeuksia. Fiat, joka aikoinaan oli hylännyt nuoren Enzon, oli jo vuosikaudet havitellut lupaavaa yritystä. Vaikeuksien vuoksi Enzo Ferrari joutuikin hyväksymään Fiatin osakkaaksi, mikä pelasti yhtiön. Rahoittaakseen arvokisoihin osallistumisia, Ferrari alkoi myydä urheiluautojaan myös yksityisille ostajille.Enzo toimi toimitusjohtajan vuoteen 1971 saakka. Hän kuitenkin vaikutti Ferrarin toimintaan aina kuolemaansa saakka. Enzo Ferrari kuoli vuonna 1988, ja hänet haudattiin Modenaan poikansa viereen. Enzo Ferrari oli hyvin varautunut yksityiselämänsä kyseessä ollessa, ja antoi hyvin harvoin haastatteluja. Enzo oli naimissa Laura Garellon kanssa, joka synnytti tälle Dino-pojan. Lisäksi Ferrarilla oli toinen poika, Piero, joka syntyi liitosta italialaisen Lina Lardin kanssa. Piero omistaa nykyään 10 prosenttia Ferrarin yhtiöstä. Ferrari-autojen kuljettajat ovat voittaneet lukuisia maailmanmestaruuksia, ja se on yksi menestyneimmistä talleista.Enzo Ferrari palkittin useilla eri alan palkinnoilla jo elinaikanaan. Kuolemansa jälkeen hänet hyväksyttiin International Motorsport Hall of Fameen. Ferrari-museossa voi vierailla Enzon syntymäkaupungissa Modenassa Italiassa.

Ferrarin nimi tutuksi koko maailmalle