Ensimmäinen vietnamilaisauto

Kaikki autotietäjät tietävät, ettei Vietnamissa vielä tähän mennessä ole valmistettu yhden yhtä autoa koko historiamme aikana. Asiaan on nyt kuitenkin tulossa muutos, sillä VinFast niminen yhtiö haluaa kasvaa Kaakkois-Aasian suurimmaksi autojen tuottajaksi. Omassa maassaan Vietnamissa se on sekä ainut laatuaan että tehnyt historiaa autojentuotannon saralla. Yhtiökumppaniksi on valittu Volkswagen Groupin omistama Italdesign, jonka on tarkoitus suunnitella automallit.VinFast, joka on hiljattain perustettu, on viisaaseen malliin kilpailuttanut viime aikoina erilaisia muotoilutoimistoja saadakseen parhaat mahdolliset ideat ja vaihtoehdot automalleilleen. Mallien esittely aloitettiin helmikuussa 2018 suurilla vain harvojen ihmisten nähtävillä olevilla malleilla. Vietnamilaiset (yli 62 000 äänestäjää yhteensä) saivat äänestää kaikkien eri mallien välillä ja molempien sekä isokokoisen katumaasturin että edustusauton suosituimmat suunnitelmat tulivat italialaiselta Pininfarinalta. Yhtiön omistaa nykyään intialainen Mahindra. Suunnitteluyritys, autojen korimuotoilija sekä erikoisautojen valmistaja Pininfarina sijaitsee Torinossa, jossa se perustettiin vuonna 1930 korimuotoilija Battista “Pinin” Farinan johdosta. Hänen poikansa Sergio Pininfarina johti yritystä vuosina 1966-2001 ja jälkeenpäin siitä huolehti hänen poikansa Andrea Pininfarina kuolemaansa saakka eli vuoteen 2008. Nykyään yritystä johtaa ja hoitaa Andrean nuorempi veli Paolo Pininfarina. Yritys säilyi siis pitkään perheen omistuksessa – joulukuussa 2015 kuitenkin uutisoitiin intialaisen monialayrityksen Mahindra Groupin aikeista ja lopulta päätöksestä ostaa Pininfarina noin 168 miljoonan euron kaupalla. Hassua ja mielenkiintoista automallien koko äänestyksestä teki se, että myös Italdesign kertoo omilla nettisivuillaan voittaneensa nimenomaan suurten autojen muotoilukilpailun. Pikkuautojen kohdalla voittajaksi valikoituivat Italdesignin kaksi pikkuautoa. Toisessa autoista tulee olemaan perinteinen polttomoottori ja toisesta suunnitellaan sähköautoa. Yhtiö haluaa nousta poltto- että sähkömoottoreja valmistamalla alueensa suurimmaksi autojen valmistajaksi ikinä.

Maailmanvalloitus alkaa

Syksyn tärkeimmässä eurooppalaisessa autoalan tapahtumassa Pariisin autonäyttelyssä tullaan vihdoin esittelemään VinFast Sedan ja VinFast SUV. Autonäyttely tulee ottamaan paikkansa lokakuussa. Uusista autoista tiedetään hyvin vähän, mutta niistä kuhistaan sitäkin enemmän. Sedanissa piirroskuvien mukaan on edessä ledivalot, jotka sulautuvat etusäleikköön. Konepellin muoto on voimakas ja vahva ja koko autossa on uudenlaista persoonallisuutta. Katumaasturista löytyy samanlaisia piirteitä, se on vain korkeampi ja muutenkin agressiivisemman näköinen. VinFast on ilmoittanut autojen myynnin alkavan kotimaassaan Vietnamissa syyskuussa 2019. On harvinaista, että uusien merkkien kohdalla aikataulu kuvaillaan näinkin tarkasti – yleensä siitä ei välttämättä mainita sanallakaan. VinFast kuitenkin kertoo aikataulustaan poikkeuksellisen tarkasti: kuukauden tarkkuudella. Nähtäväksi jää, pystyykö VinFast pitämään kiinni aikatauluistaan ja lupauksistaan, sillä näin myös teki aikoinaan Tesla ja aikatauluja vaihdettiin kertaan jos toiseenkin. Yhteistyökumppanina toimiva Pininfarinan tekninen tiimi on mukana auttamassa kehitystyössä. Lisäksi autoissa käytetään myös saksalaista tekniikkaa. VinFastin pääjohtaja James DeLuca haluaa kasvattaa yrityksen merkittäväksi tekijäksi kansainvälisessä autoteollisuudessa ja -bisneksessä – hän kertoo, että resurssit ovat tarpeelliset ja innostusta riittää enemmän kuin tarpeen olisi. Pariisissa esiteltävillä kahdella mallilla ei ole vielä nimeä. Myöskään ei tiedetä, missä niitä tullaan myymään, mutta sen miettiminen on muutenkin jo liian varhaista – vientiä ei aloiteta heti, vaan mallistoa myydään ensin jonkun aikaa vain yhtiön kotimaassa. Turhaan VinFast ei kuitenkaan mallistoa tule Eurooppaan esittelemään, vaan myyntiä tulee varmasti Euroopankin puolella olemaan. Kysymys vain on, että milloin se tulee tapahtumaan. Pohjois-Vietnamin Hai Phongissa sijaitsevalla yhtiön tehtaalla tullaan valmistamaan muitakin merkin malleja, kuten esimerkiksi aiemmin mainittuja kahta pikkuautoa. Tarkoituksena on nostaa tehtaan kapasiteettia puoleen miljoonaan autoon vuodessa 2020-luvun puoleen väliin mennessä.

Maailmanvalloitus alkaa