Englantilaiset automerkit

Englanti on suhteellisen pieni maa. Kuitenkin, jos katsoo väkilukua ja suurimpien kaupunkien asukaslukuja, niin voi huomata, että pienellä saarella on suhteellisen paljon ihmisiä. Pienestä koosta huolimatta Englantilaisten autojen historia ja menneisyys on varsin rikas. Joukossa on luksusmaastureita, kuten Range Rover ja legendaarisia urheiluautoja, kuten aston Martin. Joukossa on myös paljon ns. arkipäivän perheautoja. Osa niistä on tavallisten työläisten suosiossa ja osalla ajetaan ympäri maailman, mutta vain hyvin varakkaissa piireissä, tästä voidaan mainita esimerkkinä Rolls Royce. Jos perehdytään tarkemmin lukuihin, niin Brittein saarilla on ollut yli 500 toimivaa autovalmistajaa. Vuonna 2018 tämä luku on 35. Pienet valmistajat eivät pystyneet kilpailemaan isojen, globaalien autovalmistajien kanssa ja tämä on osasyy miksi määrä on vähentynyt huomattavasti viime vuosikymmenien aikana. Lisäksi talouskriisit ovat pakottaneet jotkut yritykset, kuten Mini, myymään suurimman osan osakkeista isommille automerkeille, tässä tapauksessa BMW:lle. Merkittävä seikka on myös maantieteellinen sijainti. Suuri osa autoteollisuuden käyttämistä raaka-aineista on pitänyt tuoda maahan ostamalla ne muilta mailta. Ja vaikka kolonialismi on tuonut tiettyjä helppouksia aineiden hankinnassa ja hintojen laskussa, niin silti tuominen ne muualta saarelle on pitänyt hintoja melko korkealla. Tästä syystä valmiin auton hintataso on ollut melko korkea kilpailijoihin verrattuna ja se on ehkä suurin syy miksi englantilaiset autot eivät ole menestyneet maailmalla tai yleensäkään.Ongelmia viennin suhteen on myös, meidän näkökulmasta katsottuna, vääränpuoleinen liikenne. Englannissa autoa ajava kuljettaja istuu oikealla puolella ja tämän takia autoja ei voinut myydä muihin maihin ilman teknisiä muutoksia. Ja se nostattaa entisestään korkeaa hintaa.

Laidasta laitaan

On kuitenkin automerkkejä, jotka ovat menestyneet maailmalla kaikista edellä mainituista seikoista huolimatta. Englantilaiset ovat aina osanneet tehdä luksusautoja, esimerkiksi Bentley. Tällaisilla autoilla on aina kysyntää maailmalla. Hinta on todella korkea ja tämä antaa valmistajalle melko avoimet kädet ulkomuodon ja suoritettavuuden suhteen. Joka tapauksessa tämä auto tullaan ostamaan ja niinpä lopputulokseen voi sijoittaa normaalia enemmän rahaa.

Bentley

Vastakkaisena esimerkkinä voidaan pitää autovalmistajaa Mini. Niitä on joka kolkassa ja kaikki tietävät tämän auton. Minejä valmistetaan nykypäivänäkin ja merkkikohtainen valikoima on jopa laajahko kolmiovisesta aina viisioviseen farmariin. Mutta se Mini, josta kaikki alkoi on tullut vuosien saatossa kulttiautoksi. Se ei ole iso, ei mitenkään mukava eikä tehokas, mutta silti se on monen unelmalistalla. Siihen aikaan Mini onnistui markkinoimaan mallinsa maailmalle varsin menestyksekkäilla tuloksilla rallissa.

Maasturit

Englannissa on myös muutama hyvin tunnettu maastoajoneuvo. Merkki on sama, Land Rover, mutta enemmän luksusmaastureihin erikoistunut osasto on nimetty Range Roveriksi. Toisen maailmansodan jälkeen tuli tarve hyvälle ja pitkälle pääsevälle maasturille. Silloin Land Rover lanseerasi heidän legendaarisen mallinsa Defender. Sitä on valmistettu useiden vuosikymmenien ajan lähestulkoon samanlaisena. Ihan ensimmäisten mallien kori tehtiin niittaamalla alumiiniosat yhteen. Tämä johtuu jo aiemmin mainituista ongelmista raaka-aineiden kanssa.

Range Rover 2019

Discovery on raaka maasturi, jossa ei keskitytty liian paljoa ajomukavuuteen ja niinpä ajan saatossa tuli ideana kehittää maasturi, jolla pystyy menemään kettujahtiin sekä kaupunkiin. Eli yhtä hyvä kulkemaan metsässä, mutta edustuksellinen kaupungissa. Näin syntyi Range Rover. Ajan saatossa malli on muuttunut ja erkaantui hieman Land Roverin mallistosta. Nykyään Range Rover on enemmän iso ja kallis city-maasturi, joka ei ole sopiva jokaisen kukkarolle. Land Rover on myös muuttunut paljon ajan saatossa. Insinöörit ovat selvästi panostaneet ajomukavuuteen, unohtamatta ajo-ominaisuuksien säilyttämistä oikean maasturin tasolla.