Chevroletin historia

Chevrolet, jota muutoin kutsutaan Chevyksi, on General Motors Company -yhtiön jaosto. Tämän amerikkalaisen autovalmistajan perusti William C. Durant, mutta myöhemmin Louis Chevrolet. Yhtiö on toiminut vuodesta 1911 lähtien.Chevrolet-ajoneuvoja myydään suurimmalla osalla maailmanlaajuisia automarkkinoita. Pohjois-Amerikan markkinoilla Chevrolet tuottaa laajan valikoiman autoja, pienistä autoista keskikokoisiin kuorma-autoihin. Chevy-nimen suosion vuoksi sitä käytetään usein toisena tapaa puhua GM:sta ja sen tuotteista.

Milloin Chevy perustettiin?

Vuonna 1911 autoinsinööri ja sveitsiläinen kilpa-auton kuljettaja Louis Chevrolet teki yhteistyössä William C. Durantin kanssa rakentaakseen Chevrolet Motor Company. Heidän nöyrä alkuvaiheensa oli Detroitissa useiden sijoituskumppanien avulla. Yksi heistä oli William Little. Toinen oli James H. Whiting, joka oli entinen Buickin omistaja. Kaksi muuta olivat tohtori Edwin R Campbell, joka oli Durantin ja R.S. McLaughlin, toimitusjohtaja GM:n aikaan Kanadassa.

William Durant perusti General Motors -yhtiön vuonna 1908, mutta hänet erotettiin yrityksestä 1910. Ennen Chevyn perustamista hän oli myös ottanut haltuunsa Flint Wagon Worksin ja Buickin, joka sijaitsee Flintissä, Michiganissa. Hän on myös vastuussa Little- ja Mason-yhtiöiden yhdistämisestä. Kun Durant oli Buickin päällikkö, hän palkkasi Louis Chevroletin edistämään Buickia mainoskilpailujen aikana. Hänen tavoitteenaan oli käyttää Chevroletin mainetta uuden autoyhtiön perustamiseen. Chevyn ensimmäinen tehdas sijaitsi Flintissä, Michiganissa.

Ensimmäinen Chevy-auto

Alkuperäisen Chevrolet-sarjan (1912), Series C Classic Six -suunnittelutyöt tulivat Etienne Plancheltä, joka antoi Louisille tiukan ohjeen. Heidän prototyyppinsä olivat valmiita valmistuskuukausia ennen yrityksen perustamista. He eivät tosiasiallisesti tuottaneet sitä ennen vuotta 1913.

Chevy

Suunnittelussa oli joitain eroja Chevroletin ja Durantin välillä vuonna 1914. Silloin Durant myi osuutensa yrityksestä. Vain muutamaa vuotta myöhemmin, vuonna 1916, Chevroletista tuli tarpeeksi kannattavaa 490:n myynnistä, jotta Durant osti takaisin General Motorsin määräysvallan. Kun sopimus oli saatu päätökseen, Durantista tuli GM:n toimitusjohtaja vuonna 1917. Silloin Chevy sulautui GM-yhtiön omaan jaostoon. Tuolloin Chevroletin tehtaat sijaitsivat pääkonttorissa Flintissä, Michiganissa, samoin kuin Norwoodissa, Ohiossa, Tarrytownissa, New Yorkissa, St. Louisissa, Missourissa, Ft. Worth, Texas, Oshawa, Ontario ja Oakland, Kalifornia.

Vuonna 1918 Chevy esitteli D-sarjan, joka oli V8-moottoriajoneuvo, joka oli saatavana viiden matkustajan turistimallina tai neljän matkustajan Roadsterina. Myynti oli niin heikko, että yritys lopetti sen tuotannon vuonna 1919. Tämä on myös vuosi, jolloin GMC muutti kaupallisia kuorma-autojaan Chevroletiksi. Ne rakennettiin samalla alustalla kuin yrityksen henkilöautot ja kevyet kuorma-autot. Kuorma-autot näyttivät samanlaisilta kuin GMC-kuorma-autot.

1920-40-luvulle saakka Chevrolet työskenteli ahkerasti kilpaillakseen raskaasti Ford-yhtiön kanssa. Kun Chrysler perusti Plymouthinsa vuonna 1928, kolmeen yritykseen viitattiin usein nimellä ”halpa kolme”. Stovebolt otettiin käyttöön vuonna 1929. Se oli yläventtiilillä varustetun kuusisylinterinen moottori, joka antoi yhtiölle jonkin verran etua Fordiin nähden. He julkaisivat myös Standard Kuuden vuonna 1933 markkinoiden tuolloin halvimpana kuusisylinterisena ajoneuvona.

Jatkoi kasvuaan

Kesästä 1950- ja 1960-luvuilla Chevyllä oli suuri vaikutus Amerikan automarkkinoihin. Chevrolet Corvette valmistettiin vuonna 1953. Tässä kaksipaikkaisessa urheiluautossa oli ainutlaatuinen lasikuiturunko. Lisäksi Chevy julkaisi ensimmäisen polttoaineen ruiskutetun moottorinsa vuonna 1957.

Vuodesta 1955 lähtien Chevy-pienlohkoinen V8-moottori on pysynyt tuotannossa, mikä on pidempi kuin mikään maailman massatuotettu moottori. Alkuperäiseen suunnitteluun on tehty joitain parannuksia, kuten alumiinilohko, peräkkäinen polttoaineen ruiskutus ja moottorin elektroninen hallinta. Ne on rakennettu siirtymillä, jotka vaihtelevat 4,3 litrasta 9,4 litraan. He ovat olleet myös hevosvoiman välillä välillä 111 – 994. Tämä malli on löytänyt tiensä myös muihin tuotemerkkeihin, kuten Hummer, Buick, Oldsmobile ja Pontiac. Muutamaa vuotta myöhemmin, vuonna 1960, he julkaisivat Corvair-laitteen, jossa oli takana kiinnitetty – ilmajäähdytteinen moottori. Vuoden 1963 aikaan mennessä yksi jokaisesta kymmenestä maassa myydystä autosta oli Chevrolet. 1960-luvun ja 1970-luvun alun aikana Chevrolet Impala -sarja luokiteltiin yhdeksi Amerikan historian myydyimmistä autoista.