Autojen kehitys

Auto, eli vanhalta nimeltään automobiili tarkoittaa omalla voimalähteellä toimivaa ihmisiä, eläimiä tai tavaraa kuljettavaa ajoneuvoa, joka kulkee maalla. Pyörän keksiminen 4000 vuotta ennen Kristusta mullisti maalla tapahtuvien kuljetusmuotojen kehittymisen. Niistä ajoista lähtien ihminen on yrittänyt kehitellä keinoa liikkua, johon ei tarvitsisi hevosta ja se vähentäisi ihmisten työtaakkaa.Höyrykoneen keksiminen merkitsi autojen kehittymiselle suurta edistysaskelta. Thomas Newcomen rakensi ensimmäisen taloudelliseen käyttöön soveltuvan höyrykoneen, joka oli tarkoitettu kaivospumppujen voimanlähteeksi. James Watt taas edisti Newcomenin kehittämää höyrykonetta rakentamalla toisen sylinterin, eli lauhduttimen, johon kuuma höyry johdettaisiin. Lauhduttimesta tiivistynyt vesi ja höyry poistettaisiin ilmapumpulla. Watt sai keksimälleen koneelle patentin 1769. Myöhemmin Watt otti käyttöön kampiakselin, jonka myötä liike saatiin vaihdettua pyörimisliikkeeksi. On vaikea määrittää, kenen keksimä auto on, sillä kehityksessä on ollut mukana monia ihmisiä ja kaikki ovat kehittäneet autoa pienin tai suurin muutoksin kohti sitä, mitä autot nykyään ovat.

Auton yleistyminen

Kunnia auton kehittämisestä teolliseen tuotantoon sopivaksi menee saksalaisille Daimlerille ja Benzille, jotka vuosina 1883-86 kokeilivat ideoitaan käytännön tasolla. Massatuotannoksi taas autoteollisuus kehittyi, kun yhdysvaltalainen Henry Ford otti käyttöön liukuhihnamenetelmän vuonna 1914. Vuonna 1885 rakennettiin ensimmäinen nykyaikaisen polttomoottorin avulla liikkuva auto, Benz Patent-Motorwagen, jonka valmisti Karl F. Benz. Benz on kuuluisan Mercedes-Benz-konsernin perustaja. Samoihin aikoihin toinen saksalainen Daimler kehitteli oman versionsa polttomoottorin omaavasta autosta, joten kunnia voidaan antaa molemmille Daimlerille ja Benzille. Vuonna 1926 näiden kahden saksalaisen yritykset (Benz & Cie ja Daimler-Motoren-Gesellschaft) yhdistyivät Daimler-Benz AG:ksi Yhtiöön kuuluu myös tunnettu Mercedes-Benz ja nykyään yritys valmistaa paljon muutakin, kuin autoja. Henry Fordin unelma oli rakentaa auto, joka kenellä tahansa olisi mahdollisuus hankkia. Hän perusti Ford Motor Companyn vuonna 1903 ja alkoi valmistaa autoja keksimällään liukuhihnamenetelmällä. Lisäksi Ford miltei tuplasi työntekijöidensä palkat muihin autotehtaisiin verrattuna ja vähensi työpäivän pituutta yhdeksästä tunnista kahdeksaan tuntiin. Kaikki tämä kehittämistyö johti siihen, että Fordin kuuluisa T-malli pystyttiin kokoamaan yhteen 24 sekunnissa!

Auton yleistyminen

Autot ja nykypäivä

Ensimmäisten Suomessa liikkuneiden autojen sanotaan mahdollisesti kuuluneen venäläisille – yksityisautoja oli todella vähän ja niiden määrän kasvu oli hidasta vuosien ajan. 50-luvulla idästä alkoi tulla Skodia ja Moskvitseja ja vuonna 1962 lännen kauppa vapautettiin. Siitä seuraavan kymmenen vuoden aikana henkilöautojen määrä yli kolminkertaistui. Nykyisin autot ovat monelle ihmiselle arkipäivää, eikä elämää ilman autoa ehkä osaisi kuvitellakaan. Autot ovat saavuttaneet miltei saman aseman kuin tietokoneet, sitäkin tarvitaan joka paikassa. Autot ovat siis muodostaneet itselleen vahvan aseman ihmisten jokapäiväisessä elämässä ja on hankala kuvitella, mitä voisi tapahtua, jos autoja ei yhtäkkiä voisikaan valmistaa. Esimerkiksi pelkästään Suomessa autoja on 3,5 miljoonaa eli yksi auto 1,6 suomalaista kohti. Auto liittyy nykypäivänä kaikkeen – autolla mennään töihin ja harrastuksiin tai taitetaan pidempiä loma- ja työmatkoja. Myöhemmin auton kehityksessä on alettu keskittymään sen turvallisuuden kehittämiseen. Esimerkiksi ajoneuvon iällä on suuri vaikutus turvallisuuteen ja muun muassa uusimmat autot tarjoavat 10-20 prosenttia paremman suojan kymmenen vuotta vanhempiin automalleihin verrattuna. 2000-luvulla henkilöautojen kolariturvallisuus on kohentunut merkittävästi – turvatyynyjen, hätäjarrutustehostimen sekä ajonvakausjärjestelmän rinnalla yhä useammasta autosta löytyy myös edistyneempää aktiivista turvatekniikkaa. Koko ja paino luo autolle turvaa – mitä suurempi  ja painavampi auto on, sitä pienempi riski sen kuljettajalla on loukkaantua. Tietty kuljettajalla on suuri vastuu ajoturvallisuudessa. Kuski kuitenkin tekee valinnat loppupeleissä ja päättää auton huollosta.