Amerikkalaiset automerkit

Yhdysvallat ovat yksi autoteollisuuden kovimmista maista, sieltä saapuvat automerkit ovat tänä päivänä levittäytyneet kaikkialle maailmaan. Ne ovat tuttuja tavallisen tallaajan arkipäivässä, VIP-piireissä, elokuvissa, käytännössä kaikkialla.

Tien varteen naapurin parkkeerama Fiesta, punaiselle matolle näyttelijän kuljettava Buick, elokuvassa erikoisjoukkoja taisteluun kuskaava Hummer – nämä kaikki autot tulevat, tai Hummerin tapauksessa tulivat, meren toiselta puolen Amerikasta.

General Motorsin herrasmiesautot

General Motos, yksi Yhdysvaltojen suurimmista autovalmistajista, pääsee mahtailemaan todella vaikuttavalla merkkiryhmällä. Sen autoja myydään kaikkialle maailmaan, ja sen legendaariset brändit ovat Amerikan autojen perikuvia. Yksi näistä on Cadillac, joka on varmasti tuttu nimi kaikille. Sen loistoautot ovat harrastajien keskuudessa todella himoittuja, ja varsinkin vanhoista, hyväkuntoisista malleista ollaan valmiita maksamaan huimia summia. Vanhoja Cadillaceja leimaa tunnusomaiset takasiivet, jotka yhdistetään suoraan jenkkiautoiluun. Uudemmissa malleissa takasiipiä ei enää autoista löydy, vaan linja on muuttunut paljon pyöreämmäksi. Cadillacin vuosimallisa -59 siivet ovat suurimmillaan, ja sitä pidetäänkin klassisimpana mallina. Toinen valmistajan luksusauto on Buick – auto, joka loi käsitteen ”dollarihymy”. Buickin etupuskurin säleikkö muistuttaa hampaita, jotka kiiltelevät voimaa uhkuen. Buickin korkean hinnan ja tämän piirteen aikaansaamana auto alettiin tuntemaan dollarihymynä. Sittemmin termiä on alettu käyttämään yleisemmin korkeatasoisista jenkkiautoista puhuttaessa. Buickit ovat edelleen todella kysyttyjä. Ne ovat tehokkaita, hyvin varusteltuja ja hintavia, joten kohderyhmä on edelleen hyvin toimeentuleva väki.

Laajasti Eurooppaan levinneet käyttöautot

Pohjois-Amerikan suurin yksityinen autovalmistaja on Chrysler. Se on laajasti levinnyt Eurooppaan, ja merkin autoja vilahtelee jatkuvasti vastaan myös suomalaisilla teillä. Chryslerillä on oma linja luksukselle ja käytännöllisyydelle. Se on pitkän historiansa aikana nähnyt autoteollisuuden kehityksen ja osallistunut sen vaiheisiin. Esimeriksiki 60-70-luvun muskeliautot ovat piirtyneet selkeästi suuren yleisön mieleen. Suomessa se on usein ostetuimpien autojen kärkiviisikossa. Hintaluokaltaan keskitason malleja ovat esimerkiksi Voyager, LeBaron ja PT Cruiser. Chrysler-brändin alla toimivat myös Jeep ja Dodge. Jeep on tunnettu maastureistaan, ja Dodge erityisesti tila- ja kuorma-autoistaan.

Laajasti Eurooppaan levinneet käyttöautot

Amerikkalaisista autoista puhuttaessa ei voida jättää mainitsematta Chevyjä, eli Chevroletteja. Tämänkin merkin takajoukoista löytyy General Motors. Chevrolet on Suomessa hieman vähemmän ostettu, mutta ei suinkaan harvinainen. Malleja ovat muun muassa Aveo ja Kalos. Chevrolet valmistaa myös urheiluautolinjaa, jonka Camaro ja Corvette ovat tuttuja Euroopassakin.   Suomalaisittain kaikkein tunnetuin amerikkalainen merkki on Ford. Kyseessä on todellinen autojättiläinen, jonka liikevaihto huitelee pilvissä. Fordilla on ollut tärkeä rooli autojen massavalmistuksen kehittymisessä. Se oli ensimmäinen valmistaja, joka kehitti eri mallien osien väliset vaihdot sallivan kokoamislinjaston. Tämän ja muiden uudistusten ansiosta autojen hinnat saatiin, ja saadaan edelleen, pysymään hyvin kohtuullisina. Ford keskittyy pääasiassa henkilö- ja pakettiautojen valmistamiseen, joskin tulevaisuudessa myös katumaasturi- ja avolavatuotantoa halutaan kasvattaa. Suomessa ensimmäinen Ford-merkin auto myytiin jo vuonna 1904. Hauska yksityiskohta historiasta on, että myydyn auton mukana ostaja sai käyttöönsä myös henkilökohtaisen kuljettajan. Ford on yksi ikisuosikeista kotimaamme markkinoilla.

Tesla – Amerikkalaisen autoteollisuuden tulevaisuus

Viimeisenä vilkaistaan, miltä näyttää Amerikan autobrändien tulevaisuus. Tällä hetkellä jokaisen huulilla on Elon Muskin luotsaama Tesla. Sitä pidetäänkin seuraavana autoteollisuuden suunnannäyttäjänä. Tesla on sähköauto, joka pystyy viimein vastaamaan kuluttajien tarpeisiin. Se on urheilullinen, mutta ympäristöystävällinen, ja yhdellä latauksella voidaan ajaa satoja kilometrejä. Ensimmäinen malli, Roadster, kiihtyy nollasta sataan vain 3,9 sekunnissa.

Tämä hirmu on tehokas, mutta myös hintaa sillä on aika reippaasti. Keskiluokalle on kuitenkin tiedossa iloisia uutisia – uusi Model 3 tulee maksamaan uutena noin 40 000 euroa, eli lähestytään jo kivuttomampia tasoja.