Ajokortin hankkiminen

Lähestulkoon jokainen nuori Suomessa haluaa hankkia ajokortin tullessaan 18 vuoden ikään. Suomessa ajokorttien hinnat ovat yksiä kalleimpia maailmassa ja kalleimmillaan se onkin tällä hetkellä reilun 2000 euron hintaan. Monelle nuorelle se on suuri sijoitus niin nuoressa iässä, ja apua haetaankin vanhemmilta, syntymäpäivärahoista, lainoista, kesätöistä ja muista sellaisista. Kun vuonna 2013 tutkintoon lisättiin uusi harjoitteluvaihe ja kolme opetustuntia, nousi koko maassa ajo-opetuksen hinta noin 200-500 eurolla paikkakunnasta riippuen. Henkilöauton kuljettamista varten tarvitaan B-luokan ajo-oikeus – tähän kuljettajaopetukseen kuuluu kolme eri vaihetta: perusvaihe, harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe. Perusvaihe koostuu vähintään 19 tunnin teoriaopetuksesta ja 18 tunnin ajo-opetuksesta. Harjoitteluvaihe alkaa sen jälkeen, kun itse ajokortti on jo myönnetty. Se sisältää nimensä mukaisesti itsenäistä harjoittelua, 1 teoriatunnin ja 2 tuntia ajo-opetusta. Syventävä vaihe käydään aikaisintaan 3 kuukauden kuluttua ajokokeesta – lisäksi siihen kuuluu vähintään 4 tuntia teoria- ja ajo-opetusta. Ajokorttilaki ja kuljettajantutkinto on uudistunut 1.7.2018 ja sen myötä pakollisen opetuksen määrä on vähentynyt ja tutkinnon merkitys kasvanut. Jatkossa ajokortin saamisessa voi käyttää enemmän omaa valtaa ja omia päätöksiä.

Tarjonta

Suomessa keskimäärin jokaisesta kaupungista löytyy 7,7 autokoulua – vähiten vaihtoehtoja löytyi Seinäjoelta ja Savonlinnasta, joista molemmista löytyi vain 3 autokoulua. Helsingistä loogisestikin ajateltuna löytyi eniten autokouluja – jopa 30 kappaletta. Helsingissä hintatasot ovat kuitenkin autokoulujen suuresta valikoimasta huolimatta korkeammalla kuin muualla Suomessa, joten ei tarkoita, että sieltä löytyisi se kaikista ekonomisin vaihtoehto.  Edullisin autokoulu itse asiassa löytyy kuitenkin Oulusta noin 990 euron hintaan, joka taitaakin olla Suomessa ainoa autokoulu, jonka hinta pysyy alle tuhannen euron. Hinta riippuu myös tapauksesta ja henkilön tarpeista, sillä tähän tutkintoon esimerkiksi kuuluu vähiten ajotunteja ja kaikki lisätunnit maksavat erikseen. Oulun lisäksi Tampereelta ja Porvoosta löytyy verrannollisesti halpoja autokouluja. Kallein autokoulu kuitenkin yllättäen Helsingin sijaan löytyy Vantaalta, jossa sille hintaa on jopa 2600 euroa. Kyseessä on Autokoulu Arvo Ajo. Syyksi korkealle hinnalle annetaan se, että heillä annetaan erikoisopetusta venäjän kielellä. Lisäksi koulusta saa opetusta tietenkin suomeksi ja englanniksi, mutta myös ranskaksi. Yhteenvetona Suomessa autokoulun keskivertohinnaksi tulee 1847 euroa. Perinteisten autokoulujen lisäksi ajo-opetusta on mahdollisuus saada myös varusmiespalveuksen aikana Puolustusvoimissa autonkuljettajan koulutushaaroissa eri aselajeissa taikka sitten osana ammatillista perustutkintoa Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymässä ammatillisessa oppilaitoksessa.Autokoulua valitessa vertailu kannattaa aina, vaikka hinnat olisivatkin samoissa lukemissa paikkakunnallasi. Kun puhutaan suurista summista, silmät usein sokeutuvat helposti numeroille ja rahan arvolle ja muutaman kympin tai sadankin euron eroista ei välitetä niin paljoa – lopussa kuitenkin parinkin sadan euron säästö voi helpottaa huomattavasti.

Historiasta

Suomen Autokoululiitto perustettiin Helsingissä vuonna 1938. Autokorjaamotoiminta oli tuolloin aika vähäistä, joten kuljettajaopetus painottui varsinkin ammattikuljettajien osalta vahvalti auton rakenteen tuntemiseen. Ajokortin saamisen ehtona oli harjoittelu autokorjaamossa ja monen autokoulun yhteydessä pyöritettiinkin autokorjaamoa. Teoriaosuus suoritettiin aluksi suullisesti, mutta oppilaiden ja ajokorttien määrän kasvaessa korvattiin teoriaosuus koko Suomessa kirjallisilla kysymyksillä vuonna 1961. Kun automäärät lisääntyivät, oli kuljettajien opittava liikkumaan yhteisten pelisääntöjen mukaan. Uusi ajokorttiasetus, joka sisälsi määräykset ajo-opetuksesta, tuli voimaan vuonna 1972 ja kumosi aiemmat määräykset vuodelta 1957. Päähuomio on siirtynyt kuljettajakoulutukessa ihmiseen ja hänen asenteisiinsa – tarkoituksena on saada tuleva kuljettaja ymmärtämään oma osuutensa ja vastuunsa liikenteessä yhdessä muiden kuljettajien kanssa, sillä jokainen yksilö liikenteessä vaikuttaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuuteen.