Ainutlaatuinen Tesla pitää pintansa

Tesla Inc. on ollut yksi tämän vuosituhannen puhutuimmista yrityksistä. Yhdysvalloista ponnistava sähköautojen valmistaja nauttii suosiosta ympäri maailma, vaikka kilpailu kasvaakin – Tesla oli vielä pari vuotta sitten yleisin sähköauto Suomessakin. Ympäristöystävällisyys on tätä nykyä tärkeä ominaisuus ajoneuvoissa ja Tesla erottuu joukosta edukseen. Valmistajan matka suosituksi brändiksi ei kuitenkaan ole ollut täysin mutkaton, eikä konkurssikaan ole aina ollut kaukana. Tulevaisuuskin tuo varmasti eteen omat haasteensa, mutta Tesla näyttää silti pitävän pintansa. Suunnitelmissa on mm. jättimäisen gigatehtaan rakentaminen Eurooppaan.

Tesla kasvoi nopeasti suosikiksi

Fyysikko Nikola Teslan mukaan nimetty Tesla perustettiin vuonna 2003 ja se tunnettiin vielä vuoteen 2017 nimellä Tesla Motors. Yrityksen alkuperäiset perustajat ovat Martin Eberhard ja Marc Tarpenning, mutta näkyvimmin Teslaa luotsaa karismaattinen Elon Musk. PayPalin perustajana tunnettu Musk rahoitti Teslan ensiaskeleet ja vuodesta 2004 lähtien hän on toiminut yrityksen puhemiehenä.Teslan tavoitteena oli luoda tehokkaita, mutta edullisia sähköautoja, joita olisi mahdollista myydä suuremmillekin kuluttajaryhmille. Vuonna 2008 Tesla toi markkinoille ensimmäisen sähköautonsa, urheiluautomalli Tesla Roadsterin. Auto menestyi varsin hyvin, sillä kilpailijoiden joukosta ei vielä löytynyt yhtä tehokasta mallia. Tesla Roadsterin seuraajia olivat tavallista henkilöautoa muistuttavat Sedan-mallit, joiden aleneva hinta houkutteli ostajiksi enemmän tavallisia kuluttajia. Erityisesti viiden matkustajan Tesla Model S on ollut hitti Pohjoismaissa; malli oli eniten myyty auto Norjassa monen kuukauden ajan ja Suomessakin se on yksi myydyimmistä Tesla-malleista. Harva tietää, että Teslan malleissa nähdään myös suomalaisen kädenjälki. Tamperelainen automuotoilija Joonas Vartola on ollut mukana Tesla Model X -mallin yksityiskohtien suunnittelussa. Autojen suunnittelu tapahtuu Vartolan mukaan pienellä tiimillä ja uuden auton luominen voi viedä monta vuotta, sillä suunnitelmat piirretään usein käsin ja ne analysoidaan läpikotaisin moneen kertaan.Vuonna 2017 Euroopassa myytiin tähän mennessä eniten Tesla-malleja, sillä sähköautoja meni kaupaksi peräti 28 000 kappaletta. Liikenne- ja viestintävirasto Trafin mukaan Suomessa on rekisteröity 655 Teslaa. Ylivoimaisesti suurin osa Tesloista sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Myös Teslojen ensimmäinen myynti- ja huoltopiste sijaitsee Vantaalla. Tesla varautuu tulevaisuuteen alentamalla sähköautojen valmistukseen liittyviä kustannuksia ja tarjoamaan näin kuluttajillekin edullisemman hinnan. Teslalla nimittäin on korkean hintansa takia vielä luksusajoneuvon maine, mutta alentamalla hintaa yritys pyrkii pääsemään Toyotan ja Fordin joukkoon hieman arkisemmaksi autoksi. Erityisesti patterit ovat kalliita, mutta Teslan tavoitteena kehittää tehokkaampia sekä edullisempia patterimalleja. Uudistettujen pattereiden myötä säästötkin voidaan pitämään mahdollisimman alhaisina.

Kannattaako Teslaa hankkia?

Teslassa on kieltämättä useita hyviä puolia, kuten moderni teknologia, ympäristöystävällisyys ja turvallisuus. Yhdysvalloissa suoritettujen NHTSA-kolaritestien mukaan Tesla-mallit ovat turvallisimpia kaikista. Tesla Model X oli ensimmäinen kaikista SUV-malleista, joka on saanut korkeimman valtiollisen turvallisuusarvosanan. Autoa on myös liki mahdoton saada pyörähtämään ympäri kolaritilanteessa. Teslan edustajat ovat itsekin sanoneet, että Model X:n omistajilla on 93 prosentin mahdollisuus selviytyä kolarista ilman suurempia vammoja. Teslat ovat täyssähköautoja ja ne kiihtyvät nopeammin kuin osa Lamborghinin tai Ferrarin malleista. Miksi Suomessa sitten ei ole enempää Tesloja? Ensinnäkin tulee ottaa huomioon maamme koko; Teslat on suunniteltu lähinnä kaupunkikäyttöön, jolloin auto ei ikinä ole liian kaukana latauspisteestä. Suomessa monet ajavat jopa satoja kilometrejä päivässä, eikä latauspisteitä löydy pienemmiltä paikkakunnilta. Kylmä talvemme aiheuttaa omat ongelmansa eikä Tesla ole tehokkain vaihtoehto lumituiskuissa ajamiseen. Teslaa on kritisoitu siitäkin, etteivät sen ajovalot ole riittävän voimakkaat pimeällä ajamista varten. Korkea hinta on myös yksi huonoista puolista – uudesta Tesla Model x -autosta voi joutua pulittamaan jopa yli 150 000 euroa.

Kannattaako Teslaa hankkia?